Vertraging

20 februari 2019 - Soest, Nederland

We zijn onderweg van Jeddah, Saoedi-Arabie naar Salalah, Oman en verwachten daar aan te komen op de in de ochtend van 22 Februari. Port Said, Egypte en Jeddah achter de rug en weer verder de wereld verkennen. Door harde wind bij Port Said konden we niet de haven in omdat een schip met containers sterk beinvloed word door de wind bij het manouvreren. Hier door hebben een dag vertraging opgelopen en het konvooi waar mee we door Suez zouden die elke ochtend vertrekt dus een dag later gehad. Gelijk na het laden en lossen konden we aansluiten bij het konvooi wat het Suez kanaal in voer. Helaas moesten we achter aan sluiten in de rij en voeren we als een na laatse schip in het konvooi. In het Suez kanaal heb ik hier en daar wat mooie fotos kunnen schieten die ik later ook hier op deze blog pagina zal zetten onder Foto's. Maar na een paar foto's van Egypte is de volgende foto weer zand en weer zand dus is het niet speciaal meer. Maar de eerste keer was een speciale ervaring natuurlijk. De gehele reis door het Suez kanaal duurt zo'n 12 uur en omdat er een beperkte vaar snelheid is en er schepen voor je varen.

Na het Suez kanaal moesten we natuurlijk er voor zorgen dat we optijd aan zouden komen in Jeddah. Dus dat betekende volle kracht! Het schip vaart op 92 RPM zo'n 22,0 knopen en alle schepen die voor ons voeren oplopen (inhalen). En ook nu onderweg naar Salalah varen we weer volle kracht om op tijd aan te komen.

Ook bij Jeddah waren de weersvoorspellingen niet veel beter en stond er veel wind maar konden we nog wel naar binnen. Maar na het laden en lossen op 19 februari was de haven wel dicht en hebben we 5 uren gewacht tot we konden vertrekken. De Maersk KIMI is 299,9 meter lang en heeft dan meestal ook 2 sleepboten nodig om te manouvreren in de havens of 1 en een andere stand by.

Antwoord op Opa Pim's vraag over de bemanning. Op die moment is er 25 man bemanning aan boord waar van de Kapitein, hoofdwerktuigkundige, 1e stuur, 2e stuur en een mechanic nederlands zijn. De 3 3e stuurmannen zijn beide fillipijnen. De 2e en 3e machinist zijn Indisch en de 4e machinist is filipijns. De dek bemanning variert uit 2 thaise, fillipijnen en indiers.

Antwoord op Harmen zijn vraag over vissers. Ja er zijn al vissersboten geweest waar we voor hebben moeten wijken omdat ze ons belemmerden. In het BVA (Bepalingen ter Voorkomen van Aanvaringen) staat dat vissers niet in een verkeerscheidingsstelsel (snelweg op zee) vaargeul gebonden verkeer mogen belemmeren. Maar er staat ook dat wij moeten wijken voor vissers dus die regel moet veranderd worden want vissers belemmeren de scheepvaart.

Jullie kunnen me nog steeds volgen via MarineTraffic.

1. IJbelina:
    20 februari 2019
    ja, dat laatste had ik la eens gelezen. Net als hier de automobilist moet de fietser dan voorrang verlenen.
    dus jullie moeten met zo'n groot gevaarte goed uitkijken naar die (verrekte) kleine vissersbootjes dan!
    Bij jullie veel wind, hier weinig wind, voelt voorjaarsachtig aan.
    Mooie foto's zien we nog?
    De bemanning is aan de top Nederlanders, en verder veel filipijns, indisch dus meer oosters gericht?
    Is het een constante bemanning of wisselend per vaart?
    Lijkt me mooi, al die afwisselingen in omgeving, daar waar je langs vaart, of went dat ook?
    liefs van oma IJbelina.
  2. Heit:
    20 februari 2019
    Mooi verhaal. Heb je het drukker dan bij je vorige stage, of juist meer tijd over.
    Ombeperkt intertnet aan boord?
    Is het ook gezellig soms. Spelletjes, of breng jouw vrije tijd alleen door?
    Wij druk in de (voor)tuin en diverse klusjes. Af en toe mis ik je spierkracht. Mijne is wat zoek 😉
  3. Harmen:
    21 februari 2019
    Heel leuk! Succes onderweg naar Oman!