Liebherr kraan laden

29 mei 2020

Er werd gevraagd om een nieuwe blog omdat men zich afvraagt hoe het gaat. Dus heb wat tijd gevonden om een nieuwe blog te schrijven.

We zijn zojuist namelijk vertrokken uit Antwerpen met een LIEBHERR kraan aan boord van ongeveer 250 ton. Voor een schip met 2 kranen die elk 400 ton kan tillen is het dus niet zon groot gewicht. Maar om een kraan aan boord te zetten is een ander verhaal. Ik heb daar door heel wat nieuwe dingen geleerd betreft het laden. Want elk stuk wat je met eigen kranen tilt heeft een gewicht wat je buiten het schip op tilt waardoor het schip slagzij zal maken als je niet de zelfde hoeveelheid gewicht als die in de kraan zit naar de andere kant van het schip verpompt in de vorm van ballast water. Die noemen we heeling. Als het volledige gewicht in de kraan hangt moet het stuk naar binnen gedraaid worden en dat betekend dat je gewicht verplaatst naar het midden van het schip waardoor je dus weer gewicht moet verplaatsen naar de kant waar het water vandaan kwam.

Maar dat is nog maar 1 van de dingen waar op gelet word want de kraan die in de kranen hangt heeft een zwaarte punt. Dit zwaarte punt zat best hoog en daarom mocht de kraan in de hijs ook niet meer dan aantal graden scheef hangen want dat hadden we een onstabiele hijs gehad. En helaas hing de kraan de eerste van de grond verder dan die aantal graden en werd de kraan weer neergezet om vervolgend de “jib” (arm van de kraan) iets te zakken waardoor er meer gewicht naar buiten kwam en we de hijs wel konden doen zonder die aantal graden te overschrijden.

Al deze uitleg zullen velen niet snappen maar misschien wel leuk vinden om te lezen. Al met al duurde het laden in Antwerpen in totaal 2,5 dag. De eerste halve dag moesten we het dek klaarmaken voor de lading en de 2 dag kwam de kraan aan boord en kon er gelashed worden door lashers en onze bemanning. Om te lashen moesten er veel ogen op het dek gelast worden en ook moesten de mannen van LIEBHERR zelf nog dingen doen om de kraan zeeklaar te maken. En aangezien LIEBHERR in korte tijd 3 kranen is verloren bij het laden van schepen moest deze kraan ook op alle mogelijke extra manieren vast gezet worden om extra voorzichtig te zijn.

De kraan is verkocht aan een bedrijf in Lissabon en zullen we daar gaan lossen over 3 tot 4 dagen. Nu eerste door het Engels Kanaal en over Biskaje. De volgende reizen liggen ook al klaar en die zijn van El Ferrol naar Cadiz en dan een reis van Malaga naar New Orleans.

Ik heb de afgelopen erg veel opgenomen qua informatie en we hebben als bemanning erg hard gewerkt om de lading zee klaar te maken. Bij het meren en ont-meren sta ik meestal op het voorschip. Dat gaat me allemaal wel goed af ook al moest ik wel weer even wennen aan het inschatten van de afstanden.

Ik hoop dat er zo weer even een goede update is voor de mensen die het leuk vinden om te lezen. Jullie kunnen het schip weer volgen tot Lissabon via MarineTraffic en kan je het schip vinden op naam Jumbo Vision.

1. Sibren:
    29 mei 2020
    Heel leuk om te lezen weer Wout-Jan! Stay safe en veel plezier op je volgende tochten.
  2. Floris:
    31 mei 2020
    Leuk Wout! Meer technische details graag :)
    Heb je ook foto's van de Liebherr kranen?
  3. Pim:
    31 mei 2020
    In-te-res-sant allemaal!
    Je schrijft veel dingen die nieuw voor mij zijn. Zo dacht ik dat Liebherr een merk koelkasten was. :-)
    Ik heb het hele verhaal wel begrepen, dacht ik. Nooit geweten dat er zoveel bij kwam kijken.
    Heeft elk bemanningslid vaste taken, of krijg je tijdens het laden (en lossen) telkens afzonderlijke opdrachten?
    Wat voor landslui zijn de bemanningsleden?
    Komt er externe laad- en losmeester aan boord, die de leiding heeft bij het laden en lossen (net als een loods voor het in- en uitvaren van een haven), of gebeurt alles onder leiding van de kapitein himself?
    En waarom staat er Middelbeers boven je verhaal?
    Sterkte in de Golf van Biskaye, stay safe!
  4. Heit:
    2 juni 2020
    Goed om van je te horen, waar je mee bezig bent. Fijn dat je ons geregeld informeert!
    De mail zat in mijn spam, dus ik las je blog wat later...
  5. IJbelina:
    9 juni 2020
    Heel duidelijk Wout-Jan zoals dat laden van die kraan gaat. en reeds kranen verloren is een beste strop, dus verantwoordelijkheid voor jullie nu als je dat weet.
    Dacht ook bij Liebherr aan koelkasten, maar ja zo gaat dat; Atag was vroeger alleen een gaskooktoestel, nu veel meer, net als het merk Bosch en Siemens, Etna en anderen.
    Opa Pim heeft aardig wat vragen, leuke antwoorden als je daar tijd voor hebt. Je hebt leuk gevulde en leerzame dagen. meen ik te lezen.
    Ik heb schilder hier een paar dagen gehad voor e.e.a. aan buitenopknapverf onderdelen van huis, is weer mooi.
    Veel in de tuin en de andijvie en rode kool en andere plantjes groeien goed, af en toe wel water geven, nu af en toe regen des nachts.
    Mijn jongste zus 68 jaar Jeannet is op 5 juni jl. overleden, longontsteking geen corona (2x negatief getest), wel wonende in Verpleeghuis.
    Zaterdag crematie in Arnhem, Joan, Anja en ik gaan er tezamen naar toe.
    tot de vlg blog Wout-Jan, liefs van oma IJbelina.