Start bij Jumbo Maritime

Vrijdag 15 mei

Vrijdag 15 mei ben ik begonnen aan mijn nieuwe avontuur als echte volwaardige 3e stuurman bij Jumbo Maritime. Deze organisatie is een familie bedrijf uit Rotterdam. Ik ben in onze enorm fijne intilligente lockdown toch nog weg gekomen uit Nederland per cityhopper van KLM met misschien nog niet eens 20 passagiers aan boord die verplicht een mondkapje moesten dragen

Een maal in Hamburg geen problemen met bagage en konden we per taxi afgezet worden in de haven. Aan boord kwam er natuurlijk gelijk veel op me af want ja hoe gedraag je je als je totaal nieuw bent aan boord in een coronacrisis. Gelukkig is het wereldje aan boord eigenlijk maar heel klein en kon ik al gauw mijn weg vinden en hebben we geluncht.

Na een 3 uur durende rondleiding van de 3e stuurman die ik moest aflossen en dus veel heeft geprobeerd uit te leggen aan een rookie als ik mocht ik gelijk nog 1 uurtje tot 18 uur de 2e stuurman helpen met het losmaken van de vracht. Op dat moment werd er project lading uit het ruim gelost en verschillende kisten met ook lading voor Hamburg. Diner was om half zes en na het diner heb ik mijn hut ingedeeld en een douch genomen om vervolgens rond half negen te gaan slapen. Maar je snapt natuurlijk dat dat moeilijk gaat dus heb wel even wakker gelegen.

Zaterdag 16 mei

Uiteindelijk misschien 2 uurtjes slaap en kon ik van 00u tot 06u ook weer wacht lopen aan dek met de 2e. Op dat moment was alle vracht gelost en mocht het ruim weer bijna volledig. Er moest namelijk 1 luik open blijven omdat we zaterdag nog stores kregen. Van 700u tot 1030u nog even geslapen en geluncht om 1130u om daarna weer even van 12 tot 18 op dek te lopen op de stores aan boord te brengen.

Na de stores konden we het schip zee klaar maken en rond 19u vertrekken met de loods aan boord. Ik op voorschip met de matrozen en een bootsman. In principe gewoon goed de communicatie gedaan en gekeken wat en hoe de bootsmannen het deden, want ja die hebben de ervaring op dit schip. We hadden een sleepboot centerlead op het voorschip en een sleep boot centerlead achter bakboord. Na een stuk achteruit gevaren is het schip gedraaid door de open brug gevaren en de rivier de Elbe af gevaren met loods tot ik denk 1u. Ik lag gelukkig al gestrekt om 21u en de klok mocht een uurtje terug omdat we in Engeland aankomen morgen.

Zondag 17 mei (mijn verjaardag)

Om 7u heb ik ontbeten en om 8u gemeld op de brug voor mijn wacht met de kaptein. Of eigenlijk had ik de wacht overgenomen van de 1e stuurman en kwam de kaptein papierwerk doen. De wacht verliep prima 1e uurtje tot 9u van de 1e stuurman wat uitleg gehad over apparatuur en daarna kon ik het al snel op pakken zonder problemen. Schip van bakboord ging mooi achterlangs en schip van stuurboord zijn we wat voor naar stuurboord gegaan om op goed afstand voor langs te laten komen.

Nu zit ik in mijn hut en rust ik uit. Misschien zometeen even een napje en dan vanavond nog een wacht van 20 tot 00. Komende week de normale tijden even oppakken die de 3e stuur normaal heeft. Er komt veel op me af en ga veel leren komende weken. Hopen op leuke reisjes en mooie plekjes.

Bedankt voor de felicitaties online en via de app en zoals ze bij Jumbo Maritime altijd zeggen: Stay Safe!

Je kan het schip volgen via de site van marinetraffic en dan even zoek op de naam van het schip: JUMBO VISION

1. Joan:
    17 mei 2020
    Gaaf man, de gang zit er goed in ! Je hebt leerzaam e weken voor de boeg. Ik heb net de tuin gewayerd. Het gaat me al makkelijker af dan de eerste keer. Dikke kus! Mama
  2. Lysbeth van den Berg:
    17 mei 2020
    Ontzettend leuk om weer over jouw avonturen te lezen. Op mijn werk was iemand jarig en daar heb ik toen verteld over mijn grote neef die vaart en ook jarig is vandaag. Gefeliciteerd!
  3. Heit:
    Leuk om te lezen. Korte shifts tot nog toe 😉
    Stay safe son!
  4. Floris:
    18 mei 2020
    Leuk Wout!
    Wat zijn stores? Algemene term voor alles wat jullie vervoeren?
  5. Pim:
    19 mei 2020
    Blij weer van je te horen. Je bericht was bij mij in mijn spambox terecht gekomen en daar kijk ik maar af en toe in. Lys heeft me daarop geattendeerd en toen vond ik het bericht meteen. Je merkt dat ik nog altijd tamelijk sukkelig ben met de computer.
    Zo kon ik ook niet vinden wat 'centerlead' betekent, al heb ik wel een vermoeden. Maar vertel jij het me maar.
    Bakboord en stuurboord weet ik natuurlijk wel, en dat om elkaar heen manoeuvreren om geen aanvaring te krijgen, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar hoe gaat dat nu, als je een booreiland of een windmolen tegenkomt? Daarvan zijn er op de Noordzee toch heel wat! Is dat gewoon een kwestie van erlangs (of eromheen) varen, of moet je daarbij nog op speciale dingen letten?

Geweldig dat je de draad weer hebt kunnen oppakken, vooral omdat er heel veel dingen anders zullen zijn dan op de Marietje Nora. Bijna alle dingen zou ik zeggen. Maar wat is voor je gevoel nou het grootste verschil met je vorige reis?
  6. Pim:
    21 mei 2020
    Wel laat ,maar toch nog gefeliciteerd! Gaan we ,als je weer thuis bent, lekker stappen voor een cadeautje? Liefs! Erica.
  7. IJbelina:
    26 mei 2020
    dag Wout-Jan, ben laat met schrijven, fijn te lezen dat je het een nieuw avontuur noemt. Ja, ja, nu als 3e stuurman, een heuse baan, prachtig!
    En je verjaardag aan boord vieren, nou ja vieren … naast al het nieuwe toch de aandacht voor je 21e verjaardag.
    Heb opgezocht waar Jumbo ontstaan is en nu naar onderweg is. Volgens mij is het weer goed, de wind heftig af en toe? Tenminste hier is de wind nogal wisselend. Op zee merk je er nog meer van.
    Tot de vlg berichtgeving, hou je taai en liefs van oma IJbelina.