Inspecties aan boord

2 juni 2019

Weer een paar weken verder en bijna bij het einde van mijn stage periode. Vandaag zijn we weer vertrokken uit Ambarli in Turkije na een drukke week in de Zwarte zee. Nadat we de Bosporus door waren zijn we naar Novorossiysk in Rusland, Yuzhny en Chornomorsk in Oekraine en Constanta in Roemenië geweest.

In Rusland en Oekraïne ben ik weer de wal op geweest met verschillende bemanningsleden. En om nu te kunnen zeggen dat ik in Rusland ben geweest is toch wel een leuk feitje. Want voor velen is Rusland gewoon een ander land maar ik vind dat het toch wel leuk is om te weten dat je in zo’n groot land bent geweest waar van het grootste deel nog niet eens ontdekt is.

Novorossiysk is een van de 10 grootste havens van Europa maar heeft niet een hele grote container terminal. En ons schip komt ook nog op de oude terminal waar nog de oude container kranen staan. Nou zit Novorossiysk grotendeels in de zomer in het schema van schip omdat de brandstof prijs-kwaliteit verhouding heel goed is. Maar we wisten ook dat we konden verwachten dan Port State Control aan boord zou komen. En dat gebeurde ook.

Voor de mensen die dit lezen en denken wat is Port State Control (PSC) zal ik het in het kort even uitleggen. Schepen varen wereldwijd onder de wetgeving van de International Maritime Organization (IMO). In het IMO word gesproken dat schepen zeewaardig moeten zijn en daarom goedgekeurd moeten worden door verschillende partijen. Ook moeten de certificeringen aan boord geüpdatet worden door een Klasse bureau die ook daar voor om de zoveel jaar inspecteert of het schip op bepaalde punten nog voldoet aan de wetgeving. Maar ook Port State Control is een van de partijen die het schip mag inspecteren in alle landen die PSC hebben behalve in het land waar het schip onder vaart.

Nu kwam in Novorossiysk de Black Sea PSC aan boord het hebben ons schip geinspecteerd. Na Novorossiysk konden we in Oekraïne niet weer de PSC verwachten omdat hier de zelfde Black Sea PSC gestationeerd zat die niet binnen een paar weken nog een keer aan boord kan komen. Maar omdat in Europa PSC Paris zit konden ze in Roemenië wel weer komen en kwamen ze ook.

Na al de inspecties zijn we nu weer onderweg naar het westen en komen we Woensdag aan in Iskenderun en gaan we daarna door naar Port Said waar we na laden en lossen weer door het Suez kanaal zullen gaan. Ook hebben we afgelopen haven en in Port Said dus inspecties van het klasse bureau gehad die de dikte van het staal op verschillende plekken in het ruim heeft geïnspecteerd om te kijken of het nog voldoende was. En zullen in Port Said de communicatie apparatuur op de brug na gekeken worden voor de certificering.

En dan is mijn laatste maand ook ingegaan want volgens plan zal ik op 1 Juli naar huis vliegen vanaf Dubai. Dan heb ik genoeg vaardagen en als het goed is genoeg ervaring om mijn eindgesprek in te gaan om mijn papiertje 3e stuurman te behalen. Dus dit zal denk ik mijn een na laatste blog zijn en zal ik nog even wat van mij laten horen in mijn laatste blog als ik bijna van boord ga.

Voor nu kan je met dus nog volgen op https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-12.0/centery:25.0/zoom:4 met de scheepsnaam Maerks Kimi

1. Anja Piersma:
    2 juni 2019
    Geniet van je laatste maand aan boord en nog mooie vaardigen WJ!
  2. Heit:
    2 juni 2019
    Ik vind het fijn om je gauw weer te zien zoon, maar ik heb het gevoel dat jij je prima vermaakt op deze stage! Follow your Dream. X
  3. Joan:
    Succes met de laatste weken topper ! X
  4. Pim:
    2 juni 2019
    Hoe controleren ze de dikte van de stalen wand? Ik vermoed met akoestische technieken (geluid). Er zullen wel geen gaatjes in worden geboord om de dikte te kunnen meten!
    Maar die stalen wand wordt toch niet dunner door het varen? Of wel soms?
    Goede vaart verder!
  5. Elina:
    3 juni 2019
    Fijne laatste vaarweken broertje! Zin om je weer te knuffelen! Liefs xxx
  6. IJbelina:
    4 juni 2019
    De maanden stage zijn al weer bijna voorbij, wat een ervaringen voor jou. En dan zie ik studeer je af voor 3e stuurman, wat mooi is dat en zo jong!! prachtig hoor Wout-Jan.
    Er wordt behoorlijk wat gecontroleerd, lees ik... is dat echt nodig of...
    Ik zit hier voor een nieuwe groter monitor oftewel beeldscherm hihi... en nwe PC. Windows 10, moet even wennen.
    Fijn dat je over een aantal weken thuis bent, misschien heb ik dan wat vragen over mijn PC. Heb ook een teamviewer laten plaatsen hoor, kan ik altijd met de verkoper Expert bellen en dan kan Johan( die heeft alles overgeheveld) meekijken als ik iets echt niet snap.
    Wout-Jan, geniet en leer nog van deze weken en dan in Dubai, de rijke oliestad, op het vliegtuig!
    veel liefs van oma.
  7. Lysbeth van den Berg:
    5 juni 2019
    Afgelopen week waren wij ook aan boord van een schip. We hebben gevaren op de oostelijke middellandse zee en het was heerlijk. Gelukkig zaten we niet op de boot die de kade van Venetië heeft geramd! Die van ons maakte wel meer lawaai en beweging dan we op eerdere tochten hebben ervaren. Graag horen we van de expert tzt hoe dat kan komen. Misschien spreek ik je dan op 1 juli? ;)