Shore leave

12 mei 2019

Na meer dan een maand maar weer even een blog om wat van me te laten horen. We zijn na India nu ook al weer onderweg naar het westen, namelijk weer naar Suez en dan Port Said. De afgelopen weken ben ik bij de 2 keer dat we in Salalah geweest zijn de wal op geweest naar de stad en in Dubai naar het zeemanshuis.

In Salalah, Oman keek ik wel even mijn ogen uit toen ik in de bus zat richting de stad kwamen we langs enorme villa's gemaakt van zand/cement. Maar in de stad was het al gouw anders. Een openwinkelcentrum hebben ze niet echt heel veel. De grote mall's zijn populair en hebben goeie arconditioning natuurlijk. En dat is erg fijn in het vochtige warme klimaat van Salalah. Ik was er de eerste keer met de 4e werktuigkundige en de 2 keer alleen. Meestal haal ik dan wat souvenirs en misschien wat lekkers voor aan boord. De 2e keer ben ik ook nog naar de kapper gegaan aangezien dat echt wel nodig was al had ik het ook aan boord kunnen laten doon door een fillipijn die een beetje kan knippen. ;-)

In Dubai konden we deze keer dus naar het zeemanshuis dit zit in de meeste grote havens en zo heeft Rotterdam die ook. Meestal kan je er poolen, praten of zelfs zwemmen. Maar nu waren we met de 3e officier en een matroos potje pool gespeeld en wat gedronken waarna we ook al weer terug moesten omdat de verwachte vertrek ook eind van de middag was.

Om trouwens de wal op te kunnen in sommige havens moet er een shore pas geregeld worden. Deze shore pas is een bewijs dat wij zeevarenden zijn en terug moeten kunnen komen in de haven om te vertrekken. Samen met de shore pas en paspoort kunnen we vaak de wal op zonder visa. Bij het afmonsteren en terug vliegen naar Nederland is dan ook wel een visa verplicht die  word geregeld door het bedrijf.

Nu dus weer onderweg richting de Middelandze zee en daarna Zwarte zee en zullen we ook langs Rusland gaan deze ronde. De vorige keer was het daar nog te koud en lag er nog ijs wat nu niet meer zo zal zijn. In Rusland doen we dan Novorossyisk aan en gaan we de normale route dan weer af. En zal ik nog 1 keer india halen en zit daarna mijn stage er waarschijnlijk op.

Aan boord lopen we op dek altijd rond in werk kleding en dat is in dit geval een overal, helm, veiligheidsschoenen en handschoenen. En op de brug kan het verschillen van een schone overal of nette kleding tot een uniform met epaulets.

Terugkomend op een vraag die eerder gesteld was over dieren aan boord. Het is ten strengste verboden in sommige landen om dieren aan boord te hebben of levende organismen die ziekten mee kunnen dragen. Nou is het natuurlijk zo dat wij mensen dat ook kunnen mee dragen en daar word bij elke aankomst in de haven ook gecheckt of er zieke bemanning is waardoor we misschien in quarantaine moeten zoals nu in Curacao op een cruise schip de mazelen is uitgebroken. Maar dieren en planten kunnen wijn niet aan boord hebben voor in dit geval India. Dus hebben we ook geen enkele plant over het hele schip.

Voor de rest van mijn stage is de route dus eigenlijk het zelfde en is dat ook de reden dat ik minder vaak een blog maak want er valt minder te vertellen over veranderingen. Maar mijn leerproces gaat natuurlijk door en ik krijg soms andere taken die ik moet weten om officier te worden.

Je kunt me natuurlijk nog steeds volgen op MarineTraffic

1. Harmen:
    12 mei 2019
    Leuk man! Geniet er nog even goed van, en succes met alle nieuwe dingen aanpakken en leren :)
  2. IJbelina:
    12 mei 2019
    lieve Wout-Jan, mens wat zie en ervaar je toch veel zo in de diverse plekken waar je aankomt, hoe verschillend, dat lijkt me mooi hoor om mee te maken.
    Leuk om dan met collega's de wal op de gaan.
    Rusland nog, de boel is daar ontdooid, ben heel benieuwd wat je daar ziet en ervaart en dan weer via India als laatste, dan zit je stage erop!
    Vast heel veel geleerd, prachtig zo'n stage en zeker als je geen last van heimwee hebt. Een half jaar is te overzien....
    ik zal het fijn vinden als ik je weer in levende lijve kan omarmen, hi hi.....
    je liefhebbende oma.
  3. IJbelina:
    12 mei 2019
    p.s. het is wel druk op het water als ik e.e.a. wat probeer op te zoeken, wat een schuiten propvol..op de wateren. Zal natuurlijk wel meevallen, maar toch ...
    het lukt me niet jouw vaartuig te lokaliseren, naam ben ik kwijt...is noodzakelijk.
    liefs oma
  4. Elina:
    12 mei 2019
    Leuk Wout om te lezen, o.a. hoe dat werkt met je paspoort en shore pas! Leuk om zo even naar zo'n zeemanshuis te kunnen, poolen en een drankje etc. Fijn als we je eind juni alsnog je verjaardagskus kunnen geven, komende week ben je jarig! Ik denk aan je, geniet nog van alle ervaringen, liefs van je oudste zus xxx
  5. Elina:
    12 mei 2019
    Ps. Lekker even je haar geknipt dus, maar niet "door de Filipijn die een beetje kan knippen" haha!
  6. Elina:
  7. Elina:
  8. Pim:
    12 mei 2019
    Naar de kapper, hoe verzin je het! Heeft hij alleen je haar geknipt of ook je baard? En deed hij dat met een schaar, een tondeuse, een mes of een zwaard?
    Gefeliciteerd met je verjaardag. Ben benieuwd waar je die volgend jaar zult vieren. Heb je zelf al een idee?
  9. Floris:
    15 mei 2019