Veel havens

25 juni 2020

Inmiddels is het weer een tijdje geleden dat ik wat schreef. Op dit moment varen we richting Porto Marghera in Italie en eigenlijk gewoon Venetie is.

Afgelopen weken waren me wel een paar pittige. In El Ferrol is vertraging op gelopen omdat we het eerste stuk niet konden laden. Het ging hier om twee delen voor een drijvende windmolen die geverfd en in elkaar gezet moest worden in Cadiz. In Cadiz waren we vervolgens maar 10 uur omdat ze daar gelost werden met een walkraan.

Na Cadiz zijn we naar Malaga gevaren om daar 3 transformators 36 stukgoeddozen die daar bij horen voor Houston te laden. En op dek een kraan voor Motril een haven die 40 km verderop was. Die konden we dan ook al gouw weer lossen en zo zijn we nu onderweg naar Italie om daar een reactor en twee hitteomzetters te laden voor amerika.

Al deze dagen in de havens zijn lamg en vaak vermoeiend waardoor de bemanning nu wel blij was weer even 4.5 dag op zee te zitten en schip te kunnen opruimen wat we housekeeping noemen aan boord. Want na 4 havens achter elkaar was dat zeker wel nodig.

Na Italie gaan we nog naar Korfu in Griekeland en Mallorca om het dek vol te laden met jachten en dan toch eindelijk richting Amerika te gaan. Wat betekend dat we ergens midden jullie aankomen en eind juli klaar zijn in Amerika en terug zullen komen naar Europa voor een project.

Ik ben al lekker ingewerkt en leer elke dag nog meer. Over hoe en wat maar ook verschillen tussen wat en hoe het gedaan werd bij mijn stage bedrijf en hoe hier. Zo hadden we vandaag verschillende oefeningen waar ik weer goed uit heb kunnem halen hoe dat hier moet en gedaan word.

Op zee heb ik wacht op de brug van 12 tot 14 en van 20 tot 24. In de ochtend begin ik op dek om 8 tot 11 en is het vaak onderhoud van veilgheidsmiddelen. Afgelopen 2 dagen was dat de reddingsboot schoonmaken en waxen zodat ie mooi oranje blijft. Tijdens mijn wacht overdag doe ik veel kaartcorrecties aangezien we daar wel mee achterlopen door alle havens.

De sfeer aan boord is goed al is wel te merken dat sommigen graag naar huis willen terwijl dat niet kan. Geld dan voor de Fillipijnen en de Kaap vedianen die in hun thuisland wonen want de vluchten daar naar toe zijn nog schaars en niet van uit elke haven. Kaptein en Crewing zijn er druk mee en de situatie door Corona is niet heel fijn maar alles gaat door.

1. Harmen:
    25 juni 2020
    Interessant! Leuk om te lezen, dank je!
  2. IJbelina:
    27 juni 2020
    dag Wout-Jan, wat weer veel nieuws hoe het daar bij jou aan boord gaat. Ja dat is veel leren en opnemen, daarbij ongeregelde diensten, dat vraagt wat van je. De kop erbij dus en dat is wat je goed kunt en doet.
    Ja die griepvirus is een fikse storende aanwezigheid voor vele mensen ook bij jou aan boord; de vraag wanneer kunnen we weer even naar huis. De onzekere factor ene dan de moed er in houden èn elkaar ondersteunen.
    Het gaat goed met jou en dat vind ik natuurlijk fijn.
    Hier is het erg warm, gisteren 28/30 gr overdag en vannacht erg warm, vanmorgen vroeg al 27 gr. Een onweersbui en wat regen, is enige verkoeling.
    Nu alweer warm, maaaar morgen gelukkig echt koeler.
    Fijn jouw reis verslagen te lezen, tot de volgende en met liefs van oma.
  3. Heit:
    28 juni 2020
    Mooie zeemansverhalen!
    Wij vieren vandaag Wendy's verjaardag op de tuin!
  4. Pim:
    10 juli 2020
    Je hebt op mijn vragen van de vorige keer geantwoord per rechtstreekse e-mail aan mij. Dank je wel. Maar misschien kun je die antwoorden ook in je blog te zetten. Sommige anderen willen die antwoorden namelijk ook graag lezen, zo heb ik van ze gehoord.

Ik volg je schip via Marine Traffic. Handige website is dat! Wel een heel gescharrel daar voor jullie in de Middellandse Zee. Maar nu de grote oversteek, heb ik begrepen. Goede reis!