Hele ronde gedaan

10 april 2019

Inmiddels al weer meer dan 2 weken geleden dat mijn laatste blog online stond en zijn we ook alweer terug uit de Zwarte Zee. Want op dit moment varen we van Iskenderun naar Port Said en gaan we zaterdag weer door het Suez kanaal heen. Na mijn laatse blog uit Ambarli zijn we naar Yzmit gegaan en en vervolgens door de Bosporus naar de Zwarte zee om de havens Yuhzny, Chornomorsk beide in Oekraine en Constanta in Roemenie aan te doen.

In Chornomorsk zijn we met een groepje de wal op geweest om zonder een plan. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd dat we met een Uber naar Odessa zijn gereden wat 30 minuten rijden van de haven was. In Odessa was het erg sfeervol omdat er net verkiezingen waren geweest. Veel winkels waren tot 22:00 open en hier hebben veel van ons groepje dan ook leuke souvernirs gekocht. De Oekrainse infrastructuur in de stad is erg mooi. Van oorsprong volgensmij katholiek en er stonden ook erg mooie gebouwen. Maar na 22:00 werd het ook wel weer tijd om terug naar het schip te gaan met een Uber omdat er ook bemanningsleden om 00:00 weer wacht hadden. Al met alle een leuk avontuur om nog eens te herhalen en wie weet de volgende keer als we er zijn.

Constanta was de volgende haven en ook de laatste die ik nog niet had aan gedaan tijdens de 2 maanden die ik nu aan boord zit. Dus dat was ook leuk om even te beseffen. Nu inmiddels dus de hele ronde af gemaakt en zijn we onderweg voor de 2e ronde. Na Constanta zijn we weer terug door de Bosporus gevaren waar ik ook een timelapse van gemaakt heb en te zien is bij de video's.

Wat betreft mijn voortgang en leerproces word ik nu ook meer betrokken bij het aanpassen van het laadplan wat de planners op de wal opsturen. Vaak worden de plannen gemaakt maar zitten er toch nog fouten in zoals te veel gewicht op een bepaalde plek op het schip of gevaarlijke lading op een plek waar het niet mag en dat word dan aangepast door de 1e stuurman. Ook moet er gegeken worden hoe we het schip in een goede conditie kunnen brengen om te kunnen vertrekken. Om dit te begrijpen moet je door hebben dat als er voor op een schip containers aan stuurboord worden geplaatst en achter aan bakboord dat je een kromming krijgt in het schip door de krachten. Zo werken er veel verschillende soorten krachten op het schip en die kunnen verholpen worden door een tank met water (ballast) te vullen waardoor de kracht oplost. Dit proces vind ik er interresant en leuk om me in ter verdiepen en dat ook op het moment dat ik bezig ben met mijn laad verslag voor school.

De containers staan ook soms rommelig aan boord en dit komt inderdaad doordat er heel veel havens aangedaan worden op deze lijn dienst en dat ze op een plek moeten staan waar ze er in de volgende haven wel of niet af gaan.

Je kunt me natuurlijk nog steeds volgen op MarineTraffic

1. Heit:
    10 april 2019
    Interessant verhaal over die krachten die je moet berekenen.
    Je bent zo langzaam aan op de helft van je stage? Nog geen heimwee? X
  2. Lysbeth van den Berg:
    11 april 2019
    Het is erg leuk om zo via jou, zoveel te leren over wat er allemaal bij komt kijken op die schepen. Indrukwekkend waar je allemaal rekening mee moet houden en petje af voor wat je allemaal moet leren. Liefs, Lysbeth.
  3. Pim:
    12 april 2019
    Goed om weer wat van je te horen! Wij zijn natuurlijk aangewezen op je blog, terwijl je met anderen waarschijnlijk ook wel contact hebt via apps.
    Wat ik nog weten wilde: hoe loop je op zo'n schip nou rond, in een werkpak, in gewone kleren of in uniform? En als je gaat passagieren, zoals in Odessa? Moest je trouwens geen visum hebben voor Oekraïne?
    Het volgen op Marine Traffic gaat minder soepel dan op je vorige reis, maar ik kan het schip telkens wel vinden.
  4. IJbelina:
    16 april 2019
    Eindelijk dan je bericht gelezen, zeer interessant en je doet nogal wat havenplaatsen aan met namen, nog niet eerder gehoord. Opzoeken in atlas? Ja en dan die lading, wat we hier bij storm hebben meegemaakt, te veel containers overboord.
    Een heel verantwoordelijke klus, weten jullie daar wel, mooi om dat te leren en eventueel zelf nog te vragen of er aan toe te voegen.
    Je vader vroeg of je heimwee had, ik krijg de indruk geen 'last van'. Te veel te zien en te leren en redelijk goed weer.
    Een leuk uitstapje in Oekraïne, tot 22 uur de winkels open. Ja zal voornamelijk katholiek zijn, zie je dat aan de kerken, beelden?
    Vrijdag wordt Joan 55 jaar, dat zal je dan wrsch een beetje lastig vinden of valt het mee? Met vele verhalen en indrukken en het geleerde, kom je thuis!
    liefs van oma.