De opstaphaven

25 maart 2019 - Ambarlı Köyü, Turkije

Vandaag aangekomen in Ambarli, Turkije waar ik 1,5 maand geleden gestart ben met mijn stage. Nu iets meer dan 2 weken geleden vertrokken uit Salalah en waren we onderweg naar het Suez kanaal om naar Port Said en Damietta in Egypte te gaan. Die havens zijn nu dan ook al weer achter de rug. Na zaterdag uit Damietta te zijn vertrokken kwamen we gisteravond door Canakkale (een straat om de marmara zee in te komen) om de reis te vervolgen naar Ambarli. vanavond verwachten we klaar te zijn met laden en lossen en gaan we richting Izmyt ook in Turkije. Na Izmyt gaan we door de Dardanellen naar de Zwarte zee om daar havens aan te doen in Oekraine en Roemenië. Dit zal niet lang duren en betekend dat we binnekort weer richting India zullen gaan.

Wat betreft mijn taken die ik voor school moet maken is het goed te doen. De 2e stuurman die mijn eerste maand aanboord was die tekende 1 keer in de zoveel tijd even wat af maar de 2e stuurman nu sinds Salalah die heeft een goed systeem dat ik elke wacht op de brug mijn boek mee neem en dat we kijken waar we het over kunnen hebben en dan kunnen aftekenen. En mijn eerste verslag heb ik ook al af kunnen maken in de eerste maand en opgestuurd naar school. En dan heb ik voor de komende 4 maanden nog maar 1 ander verslag te maken dus die gouw af maken en kan ik wat tijd aan andere dingen besteden.

In sommige havens is er de mogelijkheid om een simkaart te kopen en dan een topup kaart met Mb's zodat je kan internetten op 3g van dat bepaalde land. Dit doe ik graag omdat het internet aan boord niet altijd even snelgenoeg en goed is om er dingen op de downloaden bijvoorbeeld. Ook andere bemanning kopen vaak deze simkaarten om goed internet te kunnen hebben. Zo heb ik nu al een verzameling van simkaarten uit Salalah, Dubai, Egypte en binnenkort Oekraine.

Verder kom ik vaak op de brug met mijn camera om hier en daar wat mooie foto's te maken en zo heb ik laatst ook een timlapse geprobeerd te maken van het vertrek in Port Said. Hier ga ik verder mee prutsen en kijken of ik een mooie kan maken van de transit door de Dardanellen...

Check even het tab foto's op mijn blogpagina om verschillende foto's te zien.

Volg me op MarineTraffic om op de hoogte te zijn van waar ik ben in de komende 2 a 3 weken.

1. Wout-Jan Slop:
    Reactie op Opa Pim,
    Als er een fout word gevonden in het gyrokompas moet dit nagekeken worden en is het een echte fout dan kunnen we kijken waar het door komt. Maar het kan het iets technisch zijn wat wij niet weten en moet er een technicus naar kijken. In dit geval kunnen we terugvallen op een 2e gyro en als die ook fout is kan er altijd nog genavigeerd worden op het magnetisch kompas die zal nooit uitvallen maar heeft wel een grotere correctie door magnetische velden.
    Wat betreft sleepboten hebben we inderdaar in elke haven 1, 2 of zelfs 3 sleepboten. Ook omdat het schip vaak gedraaid moet worden in de haven om er ook weer uit te kunnen varen. Maar om dit schip zonder sleepboot vast te maken zou wel eens lastig kunnen zijn. Ook loodsen zijn in alle havens verplicht.

Reactie op pap,
    Er is inderdaad onbeperkt internet aanboord als de ontvanger een satelliet in berijk heeft. Maar hoe meer oostenlijker we komen hoe slechter het word. Dus bij de oversteek naar india of terug kan het zomaar zijn dat we 1 dag of 1,5 zonder internet zitten. Ook scheepsmailtjes gaan er dan soms moeilijk uit.
    Het is zeker ook gezellig aan boord en vaak in de weekenden. Maar na werktijden is heb vaak even rust in eigen hut en dan na het eten koffie met de nederlandse officieren. Vorige week hadden we op zaterdag een barbeque wat ook erg gezellig was en heb ook al karaoke staan doen met de Fillipijnen. ;-)
  2. Wout-Jan Slop:
    25 maart 2019
    Foto van de skyline van Dubai staat er wel tussen.
  3. Heit:
    25 maart 2019
    Prachtige foto's! Vooral van al die boten en de skyline!
    Sla alles op in je brein zoon!
  4. Pim:
    25 maart 2019
    Zie mijn reactie bij de video van Port Saïd.
  5. Pim:
    25 maart 2019
    Zie mijn reactie bij de video van Port Saïd.
  6. IJbelina:
    25 maart 2019
    Weer een berichtje van jou Wout-Jan, idd die opdrachten van school zijn wel te doen.
    Prachtige foto's hoor, gemaakt met je fototoestel, fijn dat je die hebt gekocht.
    Ik ga binnenkort op mijn gemak de video nog even bekijken, is me nu wat te laat.
    Vanmiddag 18 beukehegstekjes bij je mam gebracht. De tuin wordt omzoomd.
    Informatie over gyro mij geheel onbekend, als jij het maar goed weet. Leuk de uitleg van jou ga ik dan ook nog even lezen.
    dag lieverd, oma.
  7. Maartje slop:
    4 april 2019
    Ik ben trots op je broertje! Wat een geweldig mooie foto's en leuk reisverhaaltje. Ik mis je! Xxx
  8. Elina:
    12 mei 2019
    Ben even paar blogs aan het bijlezen, was niet allemaal gelijk gelukt de afgelopen maanden met onze kleine Jippe hihi ;-) Wat een mega mooie foto's zeg!!! Die 2e foto is dat jouw schip? Lijkt wel een cruiseschip? Of zeg ik dan iets heel doms?
  9. Elina:
    12 mei 2019
    Ik ben even wat blogs aan het bijleren, was afgelopen maanden niet allemaal gelijk gelukt met onze kleine Jippe hihi ;-) Wat een mega mooie foto's!!! Die 2e foto is dat jullie schip? Lijkt wel een cruiseschip? Of zeg ik dan iets heel doms? Kus x