India

4 maart 2019 - Hazira, India

Meer dan een week verder zijn we net om 20:00 lokale tijd aangekomen in Hazira. De tweede haven in India de eerste was Pipavav en de derde word Jawaharlal Nehru (Mumbai).

Sinds de laatste blog ben ik ook in Doha, Qatar en Dubai, Arabische Emiraten geweest. Dubai was wel de leukste haven tot nu toe maar ook Salalah staat hoog omdat je daar makkelijk de wal op kan. Dubai was gewoon gaaf om mee te maken dat je de skyline van ver af zo goed ziet. Heb hier ook verschillende foto's van gemaakt.

India is minder dan ik had verwacht maar toch ken ik niet veel mensen die even kunnen zeggen dat ze in India zijn geweest. Maar wat betreft het land hebben ze natuurlijk grote problemen met vervuiling en armoede. Veel moeras hier dus we hebben er ook voor gezorgd dat we genoeg ballast aan boord hebben uit Jebel Ali omdat je niet dat vieze bruine water uit de moerassen in je tanks wil pompen.

Hier in India zitten we natuurlijk ook 5:30u verschil vanaf greenwich meantime (engeland) en 4:30u vanaf Nederland. En aanboord voeren we dan ook de tijd van de haven/land waar we liggen. Dus voor dat we in Doha kwamen moesten we een uur terug omdat we de tijd van Salalah (+4 GMT) dus hadden we in Doha +3 GMT. Maar de volgende dag zijn we weer oostelijk gegaan naar Dubai wat maar een paar uur varen is overdag en moest de tijd weer naar +4 GMT. Door deze tijds verschuivingen moet je ook heel erg spelen met de tijden waar op je gaat slapen zodat je genoeg rust krijgt als je klok voor uit gaat waardoor je een uur minder hebt.

Op dek heb ik verschillende werkzaamheden vericht met de 3e stuur. Ik heb markeringen met verf aan gebracht op verschillende ventilaties van tanks en ook maandelijkse of jaarlijkse safety checks uitgevoerd van veiligheidmiddelen aan boord. Op de brug doe ik ook steeds meer. Van het wachtrapport om de rederij op de hoogte te houden waar we varen tot het weer observeren voor het KNMI. Ook heb ik net geleerd om in praktijk het kompas te controleren met een azimuth door de zon te peilen. En binnenkort proberen om onze plaats op de aarde te waarnemen door de zon of de steren te peilen met een sextant. Daarnaast is natuurlijk het schip navigeren van hoofdbelang en hebben ik al wel wat situaties gehad waar in je de regels moet volgen door koers en vaart te houden of uit te wijken.

Voor nu laat ik het hier weer even bij. Ik ga zo slapen morgen weer op dek tijdens wacht voor laden en lossen. En daarna op naar Jawaharlal en dan weer richting Dubai, Salalah, Egypte en richting Oekraine.

Volgen kan je me nog steeds via Marinetraffic en als je ziet dat we onderweg zijn kan je er van uitgaan dat ik dat aan boord heb aan gezet bij vertrek moet ik namelijk "underway using engine" in de AIS zetten.

1. Pim:
    4 maart 2019
    Blij weer wat van je te lezen. Ik had namelijk per ongeluk je reisblog gewist, en ik was het internetadres ervan vergeten. Maar nu is alles weer terug.
    Leuk dat je langzamerhand steeds meer interessante werkzaamheden moet verrichten. Als je het kompas controleert en je ontdekt iets onregelmatigs, is dan het kompas kapot of neem je aan dat jij het niet goed hebt gedaan? :-)
    Het volgen op Marinetraffic gaat iets minder gemakkelijk dan bij de Marietje Nora. Maar ik heb je in de peiling.
    Werken jullie daar in al die havens nou met sleepboten of doen jullie alles op eigen kracht? En hoe zit het met loodsen?
  2. IJbelina:
    4 maart 2019
    ha Wout-Jan, weer een goed bericht bovenstaand, veel doe je en leer je op verschillende gebieden. Een mooie schuit de Maersk Kimi, heb de foto's bekeken. Was even zoeken maar lukte. Heb ook de kaart gevonden waar jullie wrsch nu zijn, in die inham, nou ja een groot water daar!!
    Peilen met sextant, dat is van vroeger, het wordt er dus wel ingehouden met de andere manieren, mooi.
    Lekker slapen, zal wel wat onregelmatig zijn. Jij blijft bedaard.
    Fijn dat ik weet waar je ongeveer bent. Hier momenteel harde koude wind af en toe zon en regen.
    liefs van oma.
  3. Heit:
    5 maart 2019
    Go go go son! Zie verder vraag bij foto's...