De eerste dagen

15 februari 2019

Vandaag 13 februari 2019 vertrek 1800u plaatselijke* tijd uit Iskenderun na het lossen en grotendeels laden van 0500u tot 1700u plaatselijke tijd. De eerste dagen zijn achter de rug en heb er al weer heel wat ervaringen bij.

Tijdens de vaartijden op zee loop ik wacht op de brug met de 2e stuurman van 1200u tot 1600u boordtijd**. Tijdens deze wacht loop ik mee met de 2e stuurman en doe ik meer ervaring op over het in praktijk brengen van de veilige navigatie. Varen volgens het BVA en uitwijken voor koerskruisers en opletten of je geen visser over vaar die gevaarlijk bezig is in een verkeerscheidingstelsel. Elk heel uur moet ik de locatie van het schip noteren die automatisch op het hele uur uit de GPS rolt. Bij een koerswijziging noteer ik GPS positie, de koers en de afstand die het schip afgelegd heeft sinds onze wacht is begonnen in het logboek.  Naast het logboek is Maersk KIMI ook aangemeld bij het KNMI als waarnemend schip voor het weer. Dit betekend dat op de synoptische tijden (00, 06, 12, 18, uur) het weer op onze positie doorgegeven word aan het KNMI. Ik spreek hier over voorbeelden en er komt natuurlijk nog veel meer kijken bij een veilige navigatie.

Sochtend's is het ontbijt om 0700u en begint de dekdienst voor mij om 0800u boordtijd. Deze loop ik vaak mee met de 3e stuurman tot 1100u dan lunch ik om 1130u en sta ik op de brug om 1200u. Na 1600u zit mijn wacht er op en heb ik tijd voor mij zelf. Het diner word geserveerd om 1830u en daarna rust. Dit is hoe een normale dag op zee er een beetje uitziet.

Afgelopen nacht heb ik ook meegelopen met de wacht van 0000u tot 0400u en kwamen we aan in Iskenderun, Turkije. Tijdens de aanloop van de havens sta ik met de Kapitein op de brug en gaan we de checklist "prior arrival" af lopen volgens het ISM (International Ship Management). Ook na het laden en lossen bij het uitvaren van de haven sta ik op de brug en loop ik de "prior departure" cheklist met de Kapitein af.

Vandaag dus de eerste haven voor mij waar ik van 1200u tot 1600u met de 2e stuurman op dek stond omdat we niet op zee waren. Want de wacht blijft het zelfde maar dan op dek en checken we de voor en achtertrossen of deze strak blijven staan. En we checken of de containers die geladen zijn goed vast gezet zijn met lashings en twistlocks door de mensen die van wal komen om de containers vast te zetten. Want het zit dus zo dat de containers die in het ruim gaan vallen in geleiders dus zitten vast met twistlocks. De containers die op de luiken van de ruimen staan worden vast gezet met lashings en twistlocks als de 20ft containers 3 hoog op het ruim staan. De 40ft containers die worden vastgezet met een dubbele lashing en twistlocks als ze 3 hoog staan. Als je dit snapt dan vind ik het het knap. Want eigenlijk moet je het zien om te snappen denk ik.

Maar ik heb het erg naar mijn zin en leer erg veel in de eerste week. Naast de wachten moet ik mijn eigen rust uren bijhouden en in de scheepscomputer in een programma opslaan. En word er van mij verwacht dat ik de scheepsmail ook lees. Dus je word erg betrokken bij het scheepsmanagement wat erg fijn is.

We zijn nu dus onderweg naar Port Said, Egypte en ben benieuwd wat ik daar ga zien. Verwacht de volgende blog vanuit of na het Suez kanaal. :-)

Volg de Maerks KIMI via MarineTraffic en ik zet ook een paar foto's op de foto's pagina dus vergeet er niet even te kijken. :-)

*Plaatselijke tijd is de tijd in de Haven. Iskenderun dus 2 uur later dan NL

**Boordtijd is de tijd die we aan boord hebben en deze is altijd het zelfde als in de haven in Iskenderun was het GMT+3 en Egypte GMT+2

1. Harmen:
    13 februari 2019
    Heel cool!
    Dat van die twistlocks snap ik niet echt nee, haha...
    Heb je al wat vissersbootjes moeten ontwijken? Hoe vaak gebeurt zoiets eigenlijk?
  2. Joan:
    13 februari 2019
    Ik moet het denk ik zien om het te snappen wat je verteld over laden en lossen. Je krijgt al aardig jargon. 5 maand is lang maar de inprenting en leer ervaringen kunnen zo goed beklijven. Dikke kus ! X
  3. Erica:
    17 februari 2019
    Mocht ik af en toe maar even naast je staan op de brug! Maar leuk om je zo te kunnen volgen! Knuffel. Erica