Familiarization

10 februari 2019 - Istanbul, Turkije

Afscheid nemen bestaat niet zeggen ze toch. Nou dan heb ik dat niet gedaan op schiphol want ik kom toch weer terug over een paar maanden. De reis naar Istandbul verliep vlot. Bagage ingechecked, door de douane en het vliegtuig boarden. En we waren onderweg. Na 3 uurtjes vliegen in Turkije aangekomen en naar paspoort controle 2 daar zouden we een visum krijgen van de Agent (tussenpersoon wal en schip). Ik vragen aan de Polis (Politie) of hier een Agent zou komen maar hij wist van niets. Even later ontmoette ik de Chief Engineer die ook op de zelfde vlucht zat en met mij daar moest melden. En toen kwam de Agent ook al aanlopen vanaf de andere kant van de poortjes en regelde hij een visum voor ons. Vervolgens waren we 1,5u verder als het geen 2 uur was en stapte ik rond 18:00 Turkse tijd aanboord van het enorme schip de Maersk KIMI. Ik werd naar men hut geleid en er werd verteld dat de meeste bemanning al sliep want vertrek morgen om 06:00. Dus ik ik heb rustig mijn spullen uitgepakt heb een rondje gedaan in de accomodatie en ben gaan slapen rond 22:00.

Familiarization of ook wel in het Nederlands Familarisatie. Dat heb ik vanochtend eerst gedaan. Ik ben mee gegaan met de 3e stuurman die mij het hele schip heeft laten zien. En daar hebben we ruim 2 uur voor nodig gehad. De machinekamer is enorm!! Daarna naar het voorschip via het tweendeck. Ja er zijn dus 2 decks die helemaal met een gangboord naar voren lopen. Onder het gangboord zit dus een overkapt gangboord wat we de engineersroute naar het voorschip noemen omdat het vanuit de machinekamer naar voren loopt. Eenmaal voor aangekomen heb kom je bij het forecastle en boegschoefmachinekamer. Toen weer terug naar achter en op het upper deck naar voren gegaan gestopt bij wat container bays en uitleg gekregen over de lashings en fittings om de containers vast te zetten. We hebben op het moment 20, 40 en 45 foots containers aan boord. Hier vertel ik nog wel eens meer over.

Na de Familarisatie heb ik van 12:00u tot 18:00 wachtgelopen en een beetje ingeslingerd met het logboek schrijven en uitkijk houden. Als je boven op de brug bent dan sta je toch weer zo hoog dat je denkt van ooooohh.... best een goed overzicht op een schip van 299,9 meter lang. Omdat je dus zo hoog staat heb je niet het gevoel dat het schip 299,9 meter lang is. Maar dat heeft ook nog te maken dat er 75 meter achter je zit natuurlijk waar ook nog containers staan. Maar als je even op de brugvleugel staat en je kijkt naar beneden dan denk je wel even van oohjaaa ik sta ongeveer 60 meter hoog....

Maarja al veel gedaan op zo'n eerste dag en al goed ingeslingerd met het wachtlopen. De bemanning is super aardig en we zitten op dit moment met 25 bemanning aanboord. Kapitein, 1e stuurman, 2e stuurman, 2 3e stuurmannen, hoofdwerktuigkundige, 2e machinist, 3e machinist, 4e machinist, electro machinist en voor de rest nog een indische stagair in de machinekamer, 2 koks en de dek bemanning bestaat uit Fillipijnen, Indiers en Thaise bemanning.

Ik ben benieuwd wat voor mij morgen op de planning staat. Komende dagen maar even inslingeren en denk dat ik dan langzaam in het schema kom. We zijn nu onderweg naar Iskenderun ook in Turkije.

Volg het schip via MarineTraffic

1. Heit:
    10 februari 2019
    Goed geland aan boord dus!
    1e Indrukken lijken goed! Goed om te horen! Veel (leer)lezier! X
  2. Anja:
    Mooi WJ
    Ik ga dit blog proberen te volgen 😊
  3. Robin:
    10 februari 2019
    Wat een joekel, niet verdwalen he 🤣

Leuk dat er weer een reis begonnen is, geniet ervan!!
  4. Pim:
    10 februari 2019
    'inslingeren', dat is zeker zoiets als ontdekken hoe alles gaat. Ik kende het woord niet, maar zo leer ik af en toe ook wat bij.
    Wat voor nationaliteit hebben al die officieren? Zitten daar ook Nederlanders tussen? Lijkt me toch wel plezieriger.
    Houd je taai!
  5. Harmen:
    10 februari 2019
    Leuk man! Ben benieuwd naar de volgende avonturen op het schip en de verhalen van je ervaringen :)
  6. Maartje slop:
    11 februari 2019
    Lekker verder inslingeren daar hoor! Xxx